O 1000 dni

Powrót

Lot samolotem w ciąży – fakty i mity

Nie ma przeciwwskazań do podróżowania w ciąży pod warunkiem, że nie jest to ciąża o zwiększonym ryzyku. Również latanie samolotem w ciąży uznawane jest w przypadku zdrowej kobiety za bezpieczne. Zaleca się jednak konsultację z lekarzem zwłaszcza, gdy podróż będzie dłuższa. W przypadku kobiet w ciąży powikłanej lub z  chorobami ogólnymi, które mogłyby się zaostrzyć w czasie lotu powinno się jednak zdecydowanie zrezygnować z samolotu jako środka lokomocji.

W 2013 roku Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (RCOG) opublikowało zalecenia 1 poruszające kwestię podróży samolotem kobiet w ciąży. Wynika z nich, że lot samolotem w ciąży mimo zmian ciśnienia i spadku wilgotności powietrza nie stanowi zagrożenia pod warunkiem, że ciąża jest niepowikłana. Nie wykazano także, aby miał on wpływ na poronienia, poród przedwczesny lub przedwczesne odpłynięcie płynu owodniowego. Co prawda każdy pasażer samolotu narażony jest na niewielkie promieniowanie jonizujące, ale sporadyczna podróż nie stanowi zagrożenia dla ciężarnej. Również przechodzenie przez bramki bezpieczeństwa na lotniskach i zapinanie pasów w samolocie jest bezpieczne.

Do którego miesiąca ciąży można latać samolotem?

W przypadku ciąży pojedynczej za najbezpieczniejsze uznano podróżowanie samolotem przed 37. tygodniem ciąży. Przy ciąży mnogiej za bezpieczną granicę uznano 32. tydzień ciąży. Ciężarna kobieta w podróży samolotem może jednak odczuwać zwiększony dyskomfort, istnieje też możliwość wystąpienia niektórych powikłań medycznych.

Długa podróż samolotem i przymusowa pozycja siedząca oznaczają znaczne ograniczenia mobilności i zwiększenie ryzyka wystąpienia obrzęku nóg i powstania zakrzepów w żyłach głębokich (ZŻG). Przy krótkich lotach ryzyko jest nieznaczne i powinien je indywidualnie ocenić lekarz lub położna. Długa podróż samolotem w ciąży, powyżej czterech godzin, przynosi więcej niebezpieczeństw  w tej kwestii, dlatego zaleca się założenie luźnej odzieży, częste przechadzanie się po samolocie i wykonywanie ćwiczeń izometrycznych co pół godziny. Należy też przyjmować wodę w regularnych odstępach czasu oraz unikać napojów zawierających kofeinę. RCOG podkreśla również korzyści, jakie przynoszą pończochy o stopniowanym ucisku.

Latanie samolotem w ciąży może natomiast być przeciwwskazane w przypadku zwiększonego ryzyka wcześniejszego porodu, nasilonej niedokrwistości, istotnej choroby układu sercowo-naczyniowego, czy krwawienia z dróg rodnych.

Jak się zachowywać podczas podróży w ciąży samolotem? 

 

  • Unikaj przed lotem spożywania napojów gazowanych
  • Ubierz się w przewiewną odzież
  • Jeśli to możliwe, w samolocie wybierz fotel przy przejściu, niedaleko toalety
  • Co 30 minut, o ile to możliwe, przespaceruj się, a gdy siedzisz, często zginaj i prostuj nogi
  • Pij dużo płynów (zapotrzebowanie u kobiet w ciąży to aż 2,3l płynów dziennie 2), unikaj napojów zawierających kofeinę
  • Miej zawsze zapięty pas bezpieczeństwa, który uchroni Cię od nagłych turbulencji
  • Przy dłuższej podróży lekarz może Ci zalecić zastosowanie pończoch o stopniowanym ucisku

 

Kobieta w podróży – odpowiedz sobie na te pytania

Gdy podejmujesz decyzję o locie powinnaś odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy lot jest rzeczywiście konieczny i musi się odbyć w tym czasie?
  • Czy lot będzie długi i czy zwiększa ryzyko powikłań medycznych?
  • W którym miesiącu ciąży odbędzie się lot?
  • Czy na miejscu pobytu jest odpowiednia opieka medyczna i czy wykonałaś wszystkie wymagane szczepienia? Omów te kwestie z lekarzem!
  • Czy ubezpieczyciel pokrywa koszty związane z ciążą i ewentualnym porodem przedwczesnym

Decydując się na podróżowanie w ciąży samolotem zabierz z sobą dokumentację medyczną i listę stosowanych leków. Niektóre z linii lotniczych wymagają po 28. tygodniu ciąży zaświadczenia, które potwierdza wiek ciążowy oraz brak medycznych przeciwwskazań do odbycia lotu.

Żywienie w podróży

Czas ciąży jest początkiem niezwykle ważnego etapu 1000 pierwszych dni życia. Wiemy, że właściwe żywienie przyszłej mamy jest niezbędne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka 3! Dlatego czas wakacji nie powinien być odpoczynkiem od zdrowej diety, nadal obowiązuje zasada „jedz dla dwojga, nie za dwoje”, bo kluczowa jest jakość a nie ilość 4. Warto zatem przygotowywać pełnowartościowy prowiant i zdrowe przekąski by uniknąć jedzenia przetworzonej żywności oraz pamiętać o dużej ilości wody. Odpoczynek w ciąży jest bardzo wskazany, ale odpoczynek od zdrowego żywienia- zdecydowanie nie.

Polecamy zapoznać się z informacjami jakich produktów unikać i na jakie składniki odżywcze zwrócić szczególną uwagę. Pełne kompendium wiedzy znajduje się w naszym bezpłatnym poradniku żywienia dla kobiet w ciąży.

 

Jesteś w ciąży? Kalkulator miary i wagi płodu pomoże sprawdzić, ile w danym tygodniu mierzy i waży Twoje dziecko.

buttonybutton_3.png

 

Przypisy Rozwiń
  • 1. Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, Air Travel and Pregnancy, Scientific Impact Paper No. 1, May 2013
  • 2. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  • 3. Wendolowicz, A., Stefanska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 4. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.