Powrót

Jak przekonać dziecko do picia wody, gdy już zasmakowało w tym co słodkie?

 

Niechęć dzieci do jedzenia czy picia tego co dla nich zdrowe, jest zmorą prawie każdego rodzica. Jak sprawić, aby dziecko chętnie sięgało po wodę i zmieniło na lepsze swoje nawyki w tym obszarze? Jak przekonać je do picia wody, gdy już zasmakowało w tym co słodkie?

Kształtowanie nawyków się opłaca!

Zbudowanie nawyku lub ich zmiana nie jest zadaniem łatwym. Potrzeba czasu i cierpliwości, aby krok po kroku zmienić przyzwyczajenia. Warto jednak włożyć w to wysiłek, gdyż nawyki żywieniowe ukształtowane we wczesnym dzieciństwie mają dużą szansę przetrwania do dorosłego życia1. Dlatego dobrze jest poznać kilka sprawdzonych rad, które pomogą Ci zmienić przyzwyczajenia dziecka na lepsze!

Złote zasady:

1. Zacznij jak najwcześniej

Budowanie nawyku picia wody należy rozpocząć już w okresie podawania żywności uzupełniającej. To najprostszy i najbardziej efektywny sposób zapoznanie dziecka z naturalnym smakiem wody. 1000 pierwszych dni życia to kluczowy moment kształtowania się nawyków żywieniowych, a przyzwyczajanie dziecka już w 1. r.ż. do picia wody ma znaczenie w profilaktyce otyłości2.

2. Wprowadzaj zmiany stopniowo i powoli

Dziecka nie wolno zmuszać do jedzenia czy picia. Należy szanować jego indywidualność, ale ustalać jasne i zrozumiałe zasady, których trzeba konsekwentnie przestrzegać. Przede wszystkim warto dawać przykład swoim, inaczej nie uda się osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Najlepszym rozwiązaniem jest stopniowe, wielokrotne oswajanie dziecka z nowym smakiem oraz cierpliwe i konsekwentne zachęcanie go do spróbowania symbolicznej łyżeczki3.

3. Podawaj wodę w pierwszej kolejności

Często kluczem do sukcesu w kształtowaniu pozytywnego nastawienia dziecka do picia wody jest podanie mu jej w odpowiednim momencie. Dziecko z pewnością chętniej napije się wody
po intensywnej zabawie i szaleństwie, po wizycie na basenie, kąpieli oraz gdy jest mu ciepło. Nawet jeśli nie będzie to jego ulubiony napój może skusi się chociaż na kilka łyków, zwłaszcza jeśli nie będzie innej alternatywy. A to już dobry początek!

4. Zadbaj o atrakcyjną oprawę

Już około 6. m.ż. należy rozpocząć naukę picia z otwartego kubka2! Dzieci po 1 roku życia nie powinny już pić napojów z butelki ze smoczkiem, dla wspomagania prawidłowego rozwoju aparatu mowy zaleca się podawanie płynów z kubka lub szklanki, picie przez słomkę oraz z butelki3. Dzieci uwielbiają kubki i słomki w różnych kształtach i kolorach. Ich wybór jest ogromny, a dzięki takim gadżetom woda z pewnością będzie wspaniale smakować! Także producenci wody pomagają w tym zakresie rodzicom oferując chociażby butelki, na których etykietach znajdują się zabawne postacie lub bohaterowie bajek i filmów dla dzieci. Woda z takiej butelki smakuje z pewnością znacznie lepiej!   

5. Dawaj dobry przykład!

Chcąc wyrobić w dzieciach dobre nawyki, warto zacząć od siebie. Nic skuteczniej nie przekona dziecka, jak dobry przykład idący z góry3. Sięgaj po wodę jak najczęściej, mów dziecku o swoim pragnieniu i miłym poczuciu ugaszenia go po wypiciu wody. Przykład rodzicielski ma wielką siłę1.

6. Zmniejszaj preferencję smaku słodkiego

Gdy Twoje dziecko pije tylko to, co słodkie, w pierwszym kroku zacznij od rozcieńczania soków i napojów wodą. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i być konsekwentnym, ale taka metoda może naprawdę przynieść rezultaty. Jeśli dziecko lubi słodką herbatkę, powoli zmniejszaj ilość dotychczas dodawanego cukru. Zwróć uwagę, że jedna butelka ulubionego przez dzieci popularnego napoju owocowego, może zawierać aż 20 łyżeczek cukru (5g cukru to jedna łyżeczka). Warto zmniejszyć tę ilość wypijanego cukru poprzez dodanie do napoju naturalnej wody lub znalezienie mniej słodkiego odpowiednika na sklepowej półce. Docelowo jedynym sposobem gaszenia pragnienia powinna być czysta woda dobrej jakości.

7. Organizuj degustacje

Dodaj do wody plastry cytryny czy pomarańczy, listki mięty lub ogórek i pozwól dziecku wybierać. Zróbcie wspólnie kolorowe kostki lodu (z dodatkiem owoców lub w wersji ekstra: jadalnych kwiatów!) i pozwól dziecku dodać je do czystej wody. Jest duża szansa, że dziecko samo uzna, że woda jest po prostu najlepsza… a zabawy przy tym co niemiara.

8. Baw się z dzieckiem

Zachęć malucha do picia wody poprzez zabawy, które nie tylko sprawią mu radość i poszerzą jego wiedzę, ale także pozwolą spojrzeć na wodę z innej perspektywy. Eksperymentowanie z przedmiotami w wodzie (co pływa, co tonie), zabawa ze stanami skupienia czy wspólne podlewanie kwiatków to tylko niektóre z pomysłów. Odwołaj się do odrobiny magii, czyli tego, co dzieci uwielbiają. Niech woda staje się magicznym eliksirem, niech jej wypicie powoduje różne ciekawe efekty w zależności od koloru kubeczka, z którego ją pije. Może to być eliksir siły, eliksir śmiechu albo eliksir snu! Uruchom swoją kreatywność i wymyślaj różne zabawy związane z piciem wody! Twoje możliwości są niemal nieograniczone, wystarczy wyobraźnia.     

9. Rozmawiaj z dzieckiem o roli wody

Pokaż dziecku, że chociaż woda nie jest słodka ani kolorowa, to jednak jest ciekawa - ma wiele zastosowań i daje wiele możliwości. Opowiedz, jakie znaczenie ma dla organizmu człowieka oraz jak ważna jest w świecie przyrody.

10. Ucz o skutkach różnych wyborów

Zamiast po prostu zabraniać dziecku wypicia słodkiego napoju, próbuj tłumaczyć dlaczego ten produkt nie jest najlepszym wyborem i przedstawiać możliwe konsekwencje ich spożywania w nadmiarze. Dobrze oddziaływać przy tym na wyobraźnię. Być może zwizualizowanie ilości cukru zawartego  w konkretnym napoju przekona dziecko, że warto wybrać coś innego. Nawet jeśli nie będzie to od razu woda, ale napój z mniejszą zawartością cukru, będzie to krok w dobrą stronę. Starsze dzieci warto uczyć czytać etykiety.

11. Wprowadź rytuały związane z wodą

Dla dzieci rytuały mają duże znaczenie. Dają im nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale również pomagają kształtować nawyki. Czasami największą frajdą i zachętą może być możliwość samodzielnego nalania sobie wody. Starszakowi możesz pozwolić na nalewanie wody dla całej rodziny np. przed posiłkami. Dziecko poczuje się bardzo wyróżnione i chętnie będzie wykonywało swoje zadanie.

12. Stwórz wodny kącik

Ustal w domu specjalne miejsce, gdzie zawsze dla dziecka dostępna będzie woda oraz szklanki, kubeczek czy butelka napełniona wodą. Może też w Waszej kuchni powinna zawisnąć tabela wyników w rodzinnym konkursie picia wody, w którym zwycięzca otrzymuje zachęcającą nagrodę?

13. Pozwól dziecku współdecydować o zakupie wody

Dzieci czują się bardzo ważne i wyróżnione, gdy mogą same znaleźć w sklepie wodę, jaką zwykle kupujecie i zanieść ją do kasy, zapłacić, odebrać resztę, podziękować i pożegnać się ze sprzedawcą. W ten sposób przy okazji zachęcenia dziecka do pica wody, wzmocnisz również jego umiejętności społeczne i poczucie własnej wartości.

14. Pytaj dziecko czy jest spragnione

Rozmawiaj z dzieckiem o tym, czy chce mu się pić. Ważne jednak, by dzieci miały zawsze dostęp do picia – kubki, szklaneczki i butelka z wodą powinny być zawsze w zasięgu wzroku dziecka, tak by mogło ono wskazać, że chce pić3. Możesz również wprowadzić „skalę pragnienia” i pytać na ile punktów dziecku chce się pić (przykładowo, w skali trzy-punktowej, gdzie 1 – oznacza bardzo małe pragnienie,  2 – średnie pragnienie, a 3 – duże pragnienie). W ten sposób ułatwisz też dziecku kontakt z jego własnymi potrzebami.

15. Wykorzystaj nowoczesne technologie

Gdy dziecko korzysta już z urządzeń takich jak tablet czy telefon (uwaga, dopiero w odpowiednim momencie: zgodnie z zaleceniami przez pierwsze 2,5 roku życia dzieci powinny unikać jakichkolwiek multimediów ekranowych4), warto zainstalować na nich edukacyjną aplikację mobilną. Istnieje ich wiele, niektóre uczą o roli wody i bawią jednocześnie, inne potrafią monitorować spożycie wody i zdobywać punkty za wypitą odpowiednią ilość, jeszcze inne pozwalają „podlewać” wirtualny  kwiatek, który rośnie i rozwija się. Kreatywne podejście z pewnością się opłaci!

 

Woda to najlepszy sposób na zaspokojenie pragnienia, a 1000 pierwszych dni życia to kluczowy czas dla kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych! Przyzwyczajanie dziecka już w 1. r.ż. do picia wody ma ogromne znaczenie w profilaktyce otyłości5 i jest inwestycją na przyszłość.

 

https://1000dni.pl/sites/default/files/inline/images/aa5184d1ac64884-button-kalkulator-wody.png

Przypisy Rozwiń
  • 1. a. b. Mika M., Matuszczyk P., Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u niemowląt i małych dzieci, Standardy Medyczne Pediatria, 2017, T. 14, 733-738
  • 2. a. b. Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.
  • 3. a. b. c. d. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013.
  • 4. American Academy of Pediatrics Council on Communications, Media and Young Minds. Pediatrics, 2016, 138.5.
  • 5. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA, 2014, T. 11, 321-338

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.