Powrót

Zaparcia w ciąży - jak sobie z nimi poradzić.

 

Zaparcia to problem wielu osób we współczesnym świecie. Z uwagi na fizjologię ciąży (zmiany hormonalne oraz rosnąca macicę) zaparcia bardzo często doskwierają także przyszłym mamom.  Ta dolegliwość znacznie obniża komfort życia, a w dłuższym okresie może przyczyniać się do powstawania hemoroidów, a nawet zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego4 4Skąd się biorą zaparcia u ciężarnych i jak można sobie z nimi skutecznie radzić?

 

Skąd się biorą zaparcia w ciąży?

Odsetek kobiet cierpiących na zaparcia i zatwardzenie w ciąży wzrasta kilkakrotnie w porównaniu z pozostałymi kobietami.3 Na początku III trymestru ciąży zaparcia mogą się nasilić.4 Zaparcia w ciąży pojawiają się na skutek zmian hormonalnych w organizmie, które osłabiają pracę mięśni jelit. Rosnąca macica uciska jelita i przemieszcza je, co również wpływa na powstawanie zaparć, ponieważ spowalnia perystaltykę.5 Dodatkowo ograniczona aktywność fizyczna, obecność powiększających się hemoroidów, suplementacja wapniem czy żelazem nie pozostają obojętne na organizm przyszłej mamy i przyczyniają się do nasilenia problemu z zaparciami.6

 

Jak za pomocą diety radzić sobie z zaparciami w ciąży?

Najlepszym sposobem na doskwierające zaparcia w ciąży jest racjonalna dieta, bogata w błonnik pokarmowy, kobiety ciężarne powinny spożywać od 20 do 40 g na dobę7. Wybieraj produkty z pełnego przemiału (mąka razowa pełnoziarnista, orkiszowa, pieczywo razowe, kasza gryczana, jęczmienna, ryż pełnoziarnisty, makarony)8. Staraj się jeść regularnie. Wprowadź do jadłospisu świeże warzywa i owoce (np. marchew, brokuły, seler, jabłka, pomarańcze)9 suszone owoce (np. morele, śliwki), a także orzechy i pestki. W codziennej diecie pamiętaj również o mlecznych, naturalnych napojach fermentowanych takich jak kefir, jogurt, kwaśne mleko10. Dodatkowo, w ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wodę, a prawidłowe nawodnienie organizmu znacznie ogranicza zaparcia11. Dlatego w ciągu dnia wypij minimum 2,3 do 2,5 litra niesłodzonych płynów.12

Zawartość błonnika pokarmowego w wybranych produktach spożywczych 13

 

Produkt

Błonnik (g/100g produktu)

Produkt

Błonnik (g/100g produktu)

Otręby pszenne

42,4

Makarony

2,7

Siemie lniane

28

Szpinak

2,7

Fasola (nasiona)

15,7

Kapusta

2,5

Jabłka suszone

10,3

Brokuły

2,5

Płatki jęczmienne

9,6

Rzodkiewka

2,5

Śliwki suszone 

9,4

Kasza manna

2,5

Pummpernikiel

9,4

Ryż biały 

2,4

Ryż brązowy

8,7

Buraki 

2,2

Chleb żytni razowy

8,4

Kapusta kwaszona

2,1

Muesli z owocami suszonymi

8,0

Kiwi

2,1

Porzeczki czarne

7,9

Gruszka

2,1

Orzeszki arachidowe

7,3

Jabłko

2,0

Płatki owsiane

6,9

Papryka

2,0

Maliny

6,7

Pomarańcze, mandarynki

1,9

Bułki grahamki

6,7

Grejpfrut

1,9

Płatki kukurydziane

6,6

Bułki pszenne

1,8

Rodzynki

6,5

Truskawki

1,8

Chleb graham

6,4

Banany

1,7

Groszek zielony

6,0

Cebula

1,7

Chleb chrupki

6,0

Śliwki

1,6

Kasza gryczana

5,9

Winogrona

1,5

Bób

5,8

Ziemniaki

1,5

Brukselka

5,4

Sałata

1,4

Kasza jęczmienna (pęczak)

5,4

Pomidory

1,2

Pietruszka korzeń

4,9

Wiśnie 

1,0

Seler korzeniowy

4,9

Dżemy, marmolady

0,5-2,8

Marchew

3,6

Mięso i wędliny

0,0

Czarne jagody

3,2

Ryby

0,0

Agrest

3,0

Produkty mleczne

0,0

 

 

Co jeszcze, oprócz diety pomaga w walce z zaparciami w ciąży?

Oprócz stosowania właściwej diety na zaparcia w ciąży pomaga regularna aktywność fizyczna. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych przeciwskazań, należy włączyć do codziennego planu dnia proste ćwiczenia ruchowe. W czasie ciąży wskazane są spacery, pływanie i aqua aerobik, joga, pilates i fitness skierowany do kobiet ciężarnych. Aby skorzystać z efektów regularnej aktywności fizycznej wystarczy ćwiczyć 30 minut dziennie, 5 razy w tygodniu.14

Nie stosuj środków przeczyszczających, drażniących jelita, szczególnie bez konsultacji z lekarzem - nie są one wskazane w czasie ciąży.15

Autor: mgr inż. Marta Wójtowicz - edukatorka żywieniowa programu "Zdrowo Jemy Zdrowo Rośniemy"

 

Przypisy Rozwiń
  • 4. a. b. c. Świątkowska D. 2013. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • 3. Tylec-Osóbka, E., Wojtuń, S., Gil, J., 2012. Podstawowe zasady postępowania w przebiegu chorób układu pokarmowego u kobiet w ciąży. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 8, 4, 315-323.
  • 5. Tylec-Osóbka, E., Wojtuń, S., Gil, J., 2012. Podstawowe zasady postępowania w przebiegu chorób układu pokarmowego u kobiet w ciąży. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 8, 4, 315-323.
  • 6. Tylec-Osóbka, E., Wojtuń, S., Gil, J., 2012. Podstawowe zasady postępowania w przebiegu chorób układu pokarmowego u kobiet w ciąży. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 8, 4, 315-323.
  • 7. Wendołowicz, A., Stefańska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 8. Świątkowska D. 2013. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • 9. Wendołowicz, A., Stefańska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 10. Świątkowska D. 2013. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • 11. Wendołowicz, A., Stefańska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 12. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej–nowelizacja. IŻŻ, Warszawa, 2012.
  • 13. Kunachowicz H. i inni, 2012. Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • 14. Torbè D., Torbè A., Ćwiek D., 2013. Aktywność fizyczna kobiet w ciąży o fizjologicznym przebiegu. Nowa Medycyna, 4, 174-179.
  • 15. Tylec-Osóbka, E., Wojtuń, S., Gil, J., 2012. Podstawowe zasady postępowania w przebiegu chorób układu pokarmowego u kobiet w ciąży. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 8, 4, 315-323.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.