Ciąża krok po kroku – poradnik dla przyszłych ojców Skip to main content

Ciąża krok po kroku – poradnik dla przyszłych ojców

Im lepiej przyszły tata będziesz znał przebieg ciąży, tym skuteczniej będzie potrafił wspierać swoją partnerkę w tym wyjątkowym okresie. Ciąża dla mężczyzny powinna oznaczać przejęcie wielu obowiązków oraz odnalezienie w sobie nowych pokładów empatii, cierpliwości i czułości. Każdy trymestr jest dla kobiety w ciąży inny, więc i wsparcie partnera powinno ewoluować, by jak najlepiej odpowiadało potrzebom przyszłej mamy.  

Pierwszy trymestr – spore zmęczenie i huśtawki nastrojów

We wczesnych tygodniach ciąży większość kobiet może odczuwać spore zmęczenie1 Perlen S., Maternal depression and physical health problems in early pregnancy, Midwifery, 2013, 29.3: 233-239. Do tego dochodzą uciążliwe nudności, a czasem nawet wymioty 1 Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013. Piersi się powiększają, stają się napięte i wrażliwe2 Vashi R. I wsp., Breast imaging of the pregnant and lactating patient: physiologic changes and common benign entities. American Journal of Roentgenology, 2013, 200.2: 329-336.. Twoja partnerka może czuć się osłabiona i senna. Objawy są podobne, jak na początku infekcji – pojawia się senność, a nieraz nawet uczucie duszności. U niektórych kobiet pojawia się łamliwość paznokci, a włosy stają się bardziej kruche3 Ingber A., Lebwohl M., Obstetric Dermatology. Springer, 2008.. Charakterystyczna dla tego okresu jest też huśtawka nastrojów – od euforii po przygnębienie4 Clark A. I wsp., My baby body: A qualitative insight into women’s body‐related experiences and mood during pregnancy and the postpartum. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 2009, 27.4: 330-345..

W tym czasie partnerka potrzebuje dużo spokoju i odpoczynku. Ciąża dla taty w tym okresie powinna oznaczać przejęcie na siebie obowiązków domowych. Gotuj posiłki – dzięki temu Twoja partnerka będzie z dala od często drażniących ją w tym okresie zapachów. Ponadto możesz jej zapewnić odpowiednio zbalansowaną i zdrową dietę (kobieta w ciąży potrafi mieć apetyt na bardzo dziwne rzeczy, więc przyda się Twoje zdroworozsądkowe podejście). Przejmij również obowiązek robienia zakupów, gdyż przyszła mam a nie powinna się przemęczać i nosić ciężkie torby. Równie ważne jest w tym czasie wsparcie psychiczne – nie dyskutuj, nie zaogniaj sytuacji, miej świadomość, że nad jej emocjami często kontrolę przejmują hormony. Pamiętaj, że wsparcie i pomoc są dla niej i dla jej zdrowia bardzo ważne5 Røsand, G i wsp., Partner relationship satisfaction and maternal emotional distress in early pregnancy. BMC Public Health, 2011, 11.1: 161..

Drugi trymestr – emocje opadają

Po okresie burzliwych zmian w pierwszym trymestrze przychodzi dużo spokojniejszy etap. Ciężarna czuje się zazwyczaj dużo lepiej, czuje pierwsze ruchy dziecka6 Nishihara K. I wsp., Automated software analysis of fetal movement recorded during a pregnant woman’s sleep at home. PloS one, 2015, 10.6: e0130503.. Pojawia się nacisk rosnącej macicy na moczowody i pęcherz moczowy oraz na żołądek i jelita. Częste oddawanie moczu w ciąży to norma, także w nocy7 Mindell J. i wsp., Sleep patterns and sleep disturbances across pregnancy. Sleep medicine, 2015, 16.4: 483-488.. Mogą się pojawić również problemy ze zgagą i zaparciami8 Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013. W tym czasie kobieta musi bardzo dbać o kręgosłup9 Majchrzycki M. i wsp., Dolegliwości bólowe dolnego odcinka kręgosłupa u kobiet w ciąży. Ginekol Pol, 2010, 81: 851-855., unikać ciężkiej pracy fizycznej oraz butów na obcasie. Powinna też częściej odpoczywać. Ciąża dla taty w drugim trymestrze powinna być jednoznaczna z wyręczaniem przyszłej mamy we wszystkich obowiązkach, które wymagają wysiłku fizycznego. Ważne jest również zapewnienie jej w tym okresie komfortowych warunków do odpoczynku. Pod koniec drugiego trymestru mogą pojawić się obrzęki rąk i nóg10 1Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013. Twoje masaże mogą przynieść jej ulgę.

Trzeci trymestr – zbliżamy się do mety

Pod koniec ciąży kobieta czuje się bardzo duża – macica zajmuje coraz więcej miejsca, a masa ciała znacznie różni się od tej sprzed ciąży, prawidłowy przyrost to bowiem 10-14 kg11 Institute of Medicine and National Research Council, Weight Gain During Pregnancy. Reexamining the Guidelines, National Research Council 2009! Może powrócić zmęczenie i drażliwość znana z pierwszego trymestru12 Tsai S. I wsp., Daily sleep and fatigue characteristics in nulliparous women during the third trimester of pregnancy. Sleep, 2012, 35.2: 257-262.. Czasem też pojawia się uczucie niepokoju lub wręcz przerażenia nadchodzącym porodem13 Hall W. i wsp., Childbirth fear, anxiety, fatigue, and sleep deprivation in pregnant women. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 2009, 38.5: 567-576.. W tym czasie bardzo ważne jest wsparcie psychiczne14 Stapleton L. I wsp., Perceived partner support in pregnancy predicts lower maternal and infant distress. Journal of Family Psychology, 2012, 26.3: 453.. Zapewniaj również swoją partnerkę, że dla Ciebie jest najpiękniejsza. Pamiętajmy, że w trzecim trymestrze kobiety często przebywają już na zwolnieniu lekarskim, a spędzając większość dnia w domu mogą w tym czasie czuć się samotne. Pytaj partnerkę o jej samopoczucie, uczucia, przemyślenia i potrzeby. Badania wykazały, że wspierająca relacja partnerska w okresie ciąży bezpośrednio przekłada się na dobrostan zarówno mamy, jak i dziecka (także po porodzie)15 Stapleton L. I wsp., Perceived partner support in pregnancy predicts lower maternal and infant distress. Journal of Family Psychology, 2012, 26.3: 453.! Jeśli nauczysz się ją wspierać w ciąży, Twój związek będzie silniejszy i dużo bardziej partnerski, gdy dziecko przyjdzie na świat.

Przypisy Rozwiń

  • 1
    Perlen S., Maternal depression and physical health problems in early pregnancy, Midwifery, 2013, 29.3: 233-239. Do tego dochodzą uciążliwe nudności, a czasem nawet wymioty 1 Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 2
    Vashi R. I wsp., Breast imaging of the pregnant and lactating patient: physiologic changes and common benign entities. American Journal of Roentgenology, 2013, 200.2: 329-336.
  • 3
    Ingber A., Lebwohl M., Obstetric Dermatology. Springer, 2008.
  • 4
    Clark A. I wsp., My baby body: A qualitative insight into women’s body‐related experiences and mood during pregnancy and the postpartum. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 2009, 27.4: 330-345.
  • 5
    Røsand, G i wsp., Partner relationship satisfaction and maternal emotional distress in early pregnancy. BMC Public Health, 2011, 11.1: 161.
  • 6
    Nishihara K. I wsp., Automated software analysis of fetal movement recorded during a pregnant woman’s sleep at home. PloS one, 2015, 10.6: e0130503.
  • 7
    Mindell J. i wsp., Sleep patterns and sleep disturbances across pregnancy. Sleep medicine, 2015, 16.4: 483-488.
  • 8
    Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 9
    Majchrzycki M. i wsp., Dolegliwości bólowe dolnego odcinka kręgosłupa u kobiet w ciąży. Ginekol Pol, 2010, 81: 851-855.
  • 10
    1Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 11
    Institute of Medicine and National Research Council, Weight Gain During Pregnancy. Reexamining the Guidelines, National Research Council 2009
  • 12
    Tsai S. I wsp., Daily sleep and fatigue characteristics in nulliparous women during the third trimester of pregnancy. Sleep, 2012, 35.2: 257-262.
  • 13
    Hall W. i wsp., Childbirth fear, anxiety, fatigue, and sleep deprivation in pregnant women. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 2009, 38.5: 567-576.
  • 14
    Stapleton L. I wsp., Perceived partner support in pregnancy predicts lower maternal and infant distress. Journal of Family Psychology, 2012, 26.3: 453.
  • 15
    Stapleton L. I wsp., Perceived partner support in pregnancy predicts lower maternal and infant distress. Journal of Family Psychology, 2012, 26.3: 453.

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.