Powrót

Pamiętaj o żelazie i witaminie C

 

Witamina C i żelazo to ważne składniki odżywcze, które lubią chodzić w parze! Zadbaj, by odpowiednie produkty trafiły do Twojego menu już teraz i towarzyszyły Ci przez całą ciążę.

Żelazo odgrywa bardzo ważną rolę w czasie ciąży 1 a zapotrzebowanie na ten składnik rośnie wtedy aż o połowę2!
le. Pamiętaj o nim zawsze, gdy wybierasz, co będziesz jadła, bo nie powinno Ci go zabraknąć. Staraj się też łączyć produkty roślinne bogate w witaminę C z pokarmami dostarczającymi żelaza. Napij się świeżo wyciśniętego soku i zjedz pełnoziarniste płatki zbożowe lub sałatkę ze szpinaku i pomidorów z omletem – to proste sposoby na zwiększenie wartości odżywczej posiłków.

Produkty bogate w żelazo

Żelazo z produktów zwierzęcych wchłania się znacznie lepiej niż z produktów roślinnych2. Włączaj zatem do jadłospisu następujące pokarmy: chude czerwone mięso (wołowina, jagnięcina), drób, ryby, jaja.

Najlepsze źródła żelaza z produktów roślinnych to: kasza jaglana, kasza gryczana, chleb żytni razowy, rośliny strączkowe (soczewica, ciecierzyca, groch, fasola), suszone owoce (figi, morele, rodzynki) i warzywa, takie jak boćwina, burak, groszek zielony, szpinak, jarmuż czy kiełki oraz orzechy i pestki, zwłaszcza nasiona lnu, pestki dyni, nasiona maku, sezam, słonecznik i pistacje3.

Przyswajalność żelaza zależy od wielu czynników. W produktach spożywczych występują dwa rodzaje żelaza: hemowe (w produktach pochodzenia zwierzęcego) i niehemowe (głównie w produktach roślinnych). Żelazo jest lepiej przyswajane z połączeń hemowych niż niehemowych. Na efektywność wchłaniania żelaza niehemowego czyli z produktów roślinnych korzystny wpływ ma obecność w posiłku mięsa oraz produktów z dużą zawartością witaminy C2.

Produkty bogate w witaminę C

Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza, nie zapominaj więc o pokarmach dostarczających jej w dużych ilościach. Są to3:

  • pomarańcze (a także świeżo wyciśnięty sok),
  • jagody,
  • kiwi,
  • pomidory,
  • ziemniaki,
  • zielone warzywa,
  • papryka.

Witamina C należy do najbardziej nietrwałych witamin, jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury i tlenu2. Dlatego by zapewnić organizmowi duzo witaminy C warto owoce i warzywa spozywać na surowo i tuż po przygotowaniu.

Przypisy Rozwiń
  • 1. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 2. a. b. c. d. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  • 3. a. b. Tabele składu i wartości odżywczych żywności: Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K, PZWL, 2005.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.