Powrót

Płodność mężczyzny – jak poprawić jakość nasienia

Decydując się na pokonanie maratonu nie wstajemy z kanapy i nie idziemy od razu na linię startu. Bieg poprzedzają długie przygotowania, zmiana diety i nawyków. Podobnie powinno to wyglądać, gdy planujemy dziecko. Tu również trzeba popracować nad własnym stylem życia, ciałem i przede wszystkim dietą.

Planowanie dziecka to dobry moment na zmiany

Istnieje wiele dowodów na to, że na wpływ na produkcję spermy i jej jakość ma stan zdrowia oraz zwyczaje żywieniowe mężczyzny1. Co więcej, najnowsze badania wskazują na silny wpływ sposobu żywienia taty jeszcze przed poczęciem na zdrowie dziecka w przyszłości2. Bardzo istotne jest zatem prowadzenie higienicznego stylu życia i wprowadzenie prawidłowo zbilansowanej diety. Przy prawidłowym żywieniu musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych rzeczy. Jeśli masz nadmiar kilogramów, zrzuć dodatkowy balast! Nadwaga i otyłość mają wpływ na zmniejszenie ilości nasienia, zmianę budowy i ruchomości plemników, stężenie testosteronu, a nawet na zaburzenia erekcji3. Chudszą wersję siebie docenisz również po narodzinach dziecka, gdy będziesz musiał nieustannie biegać wokół niego, a później za nim. Odpowiednią dietę wspieraj aktywnością fizyczną. Tygodniowe minimum to 2,5 godziny umiarkowanego wysiłku fizycznego lub 75 minut ćwiczeń o wysokiej intensywności4. Ograniczenie spożycia alkoholu i rzucenie palenia to sprawy oczywiste.

Dieta jak poprawić jakość nasienia?

Przeciwutleniacze mają duże znaczenie w diecie mężczyzn, gdyż usuwają nadmiar wolnych rodników5. Dlatego przyszły tata do swojej diety powinien wprowadzić produkty bogate w odpowiednie witaminy dla mężczyzn, w tym przede wszystkim przeciwutleniające (A, C, E) oraz likopen6. Dieta dla mężczyzny powinna być również bogata w takie składniki mineralne jak selen, cynk i miedź7, gdyż one również mają wpływ na jakość nasienia. Spożycie tych produktów pozytywnie wpływa na ruchliwość plemników 1. Korzystnie na płodność mężczyzny wpływa również kwas foliowy8. Jednoczesne podawanie go (5 mg dziennie) i cynku (66 mg dziennie) spowodowało 74 proc. wzrost liczby plemników u niepłodnych mężczyzn8.

Źródła tych składników to9:

Witamina A: warzywa (marchew, szpinak, jarmuż, brokuły, natka pietruszki, bataty, dynia), owoce (morele, brzoskwinie), jaja, sery dojrzewające, masło, wątróbka

Witamina C: surowe warzywa i owoce (najwięcej: natka pietruszki, czerwona papryka, kiwi, czarna porzeczka, truskawki, cytrusy)

Witamina E: oleje roślinne, orzechy, pestki i nasiona

Likopen: świeże pomidory, sok pomidorowy, koncentrat pomidorowy

Selen: ryby morskie, skorupiaki, czosnek, grzyby, rośliny strączkowe

Cynk: mięso, produkty zbożowe pełnoziarniste, jaja, sery podpuszczkowe

Miedź: orzechy, pestki i nasiona, produkty zbożowe pełnoziarniste, kakao 

Kwas foliowy: warzywa (jarmuż, sałata, kapusta, brokuły, szpinak), rośliny strączkowe, jaja

Dieta dla mężczyzny planującego dziecko powinna uwzględniać m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe, świeże warzywa i owoce, chude mięso, mleko i jego przetwory, jajka, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, tłuste ryby morskie (np. łosoś, śledź, sardynki, makrela), orzechy (przede wszystkim brazylijskie), pestki słonecznika, dyni, nasiona lnu, migdały. Ważne jest też nawodnienie, zgodnie z zaleceniami mężczyzna potrzebuje 2,5 litra płynów dziennie8. Przyszły tata powinien zapomnieć o produktach wysokoprzetworzonych, słodyczach i „fast foodach”. Gdy dziecko przyjdzie na świat również nie powinien wracać do niezdrowej żywności – ojciec ma ogromny wpływ na przyszłe nawyki żywieniowe swojej pociechy10, więc powinien świecić przykładem.  

Menu przyszłego ojca

Dieta dla mężczyzny planującego dziecko powinna uwzględniać m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe, świeże warzywa i owoce, chude mięso, mleko i jego przetwory, jajka, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, tłuste ryby morskie (np. łosoś, śledź, sardynki, makrela), orzechy (przede wszystkim brazylijskie), pestki słonecznika, dyni, nasiona lnu, migdały. Ważne jest też nawodnienie, zgodnie z zaleceniami mężczyzna potrzebuje 2,5 litra płynów dziennie 11. Przyszły tata powinien zapomnieć o produktach wysokoprzetworzonych, słodyczach i „fast foodach”. Gdy dziecko przyjdzie na świat również nie powinien wracać do niezdrowej żywności – ojciec ma ogromny wpływ na przyszłe nawyki żywieniowe swojej pociechy10, więc powinien świecić przykładem.  

 

Co wiesz o warzywach?

buttonybutton_2.png

Przypisy Rozwiń
  • 1. a. b. Szostak-Węgierek D., Sposób żywienia a płodność. Medycyna Wieku Rozwojowego, 2011, 15.4: 431-436.
  • 2. Polak M., i wsp., Nutritional geometry of paternal effects on embryo mortality. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2017, 284: 1864, 20171492
  • 3. Jeznach-Steinhagen, A., Czerwonogrodzka-Senczyna, A., 2013. Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zaburzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia.
  • 4. Ignaszak-Kaus, N., Jędrzejczak, P., 2015 Wpływ sportu na męski układ rozrodczy. Postępy Andrologii Online, 2,1, 34-40.
  • 5. Aitken, R. J., 2010. Analysis of the relationships between oxidative stress, DNA damage and sperm vitality in a patient population: development of diagnostic criteria. Human Reproduction, 25, 10, 2415-2426.
  • 6. Mendiola J., Torres-Cantero A.M., Vioque J., Moreno-Grau J.M., Ten J., Roca M., Moreno-Grau S., Bernabeu R.: A low intake of antioxidant nutrients is associated with poor semen quality in patients attending fertility clinics. Fertil. Steril., 2010, 93, 1128-1133.
  • 7. Camejo, M. i inni, 2011. Selenium, copper and zinc in seminal plasma of men with varicocele, relationship with seminal parameters. Biological Trace Element Research, 143, 3, 1247-1254.
  • 8. a. b. c. Tamże
  • 9. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  • 10. a. b. Braun K., Paternal influences on offspring development: behavioural and epigenetic pathways. Journal of Nneuroendocrinology, 2014, 26.10: 697-706.
  • 11. Tamże

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.