Powrót

Płyny podczas rozszerzania diety

Nowe smaki w diecie dziecka

Niemowlęta w porównaniu do osób dorosłych w przeliczeniu na kilogram masy ciała potrzebują nawet 4 razy więcej płynów.1 W pierwszym półroczu życia potrzebują ok. 700 ml dziennie, które zdrowe dzieci bez problemów pobierają wraz z mlekiem mamy1. Zapotrzebowanie na płyny wzrasta podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających i właśnie wtedy należy zwrócić uwagę na to, z jakiego źródła pochodzą.

Rodzice decydują, co dziecko zje, a dziecko, ile zje – ta złota zasada obowiązuje również podczas wyboru źródła nawodnienia malucha. Jeżeli przyzwyczaimy dziecko do słodkiego smaku soczków, napojów, herbatek dla dzieci czy wody smakowej, niechętnie będzie akceptować neutralny smak wody, a to właśnie ona jest polecana przez ekspertów do zaspokajania pragnienia malucha1. Pamiętajmy, że możemy zachęcić dzieci do picia wody, dodając do niej różne pomysłowe dodatki – ale uwaga, nie słodkie!

Jaką wodę wybrać? Bezpieczeństwo wody

Pamiętajmy, że organizm dziecka w okresie 1000 pierwszych dni życia nieustannie się rozwija i ma szczególne potrzeby żywieniowe, dlatego potrzebuje również odpowiedniej wody. Najlepsza dla niemowląt będzie woda źródlana albo niskozmineralizowana naturalna woda mineralna1. Przed zakupem takiej wody zawsze należy zapoznać się z etykietą. Wskazaniem do zakupu wody będzie informacja, że woda jest niskosodowa, niskosiarczanowa, a ogólna zawartość soli mineralnych nie przekracza 500 mg/litr1. Dużym niebezpieczeństwem jest obarczona woda studzienna, która może być zanieczyszczona azotanami i azotynami, dlatego nie powinna występować w diecie niemowląt.1 Jeśli od początku przyzwyczaimy dziecko do picia wody, będzie chętnie po nią sięgało w przyszłości. Dlatego przeczytaj także: Jak zachęcić dziecko do picia wody?

Soki – NIE do gaszenia pragnienia!

Soki owocowe to produkty spożywcze, w których udział soku owocowego wynosi 100%1. Zgodnie z zaleceniami ekspertów, dla niemowląt przeznaczone są jedynie soki przecierowe, które należy podawać łyżeczką. Produkty te można podać maluchowi nie wcześniej niż przed ukończeniem 7. miesiąca życia w przypadku, gdy dziecko jest karmione piersią, oraz po ukończeniu 4. miesiąca, jeżeli jest karmione mlekiem modyfikowanym1. Pamiętajmy, że soki nie służą do gaszenia pragnienia, tylko urozmaicają dietę. Sok przecierowy można podawać zamiennie z owocami, a jego ilość powinniśmy wliczyć do ogólnej ilości spożytych owoców i nie przekraczać 150 ml dziennej porcji1, czyli nie więcej niż pół szklanki soku. 

Jeśli mamy dostęp do świeżych owoców z pewnego źródła, to zawsze będą one lepszym wyborem niż soki, ponieważ zawierają dużo cennego błonnika. Będą też pysznym urozmaiceniem jadłospisu oraz dostarczą maluchowi więcej witamin i składników mineralnych.

Do głównych korzyści, jakie niesie ze sobą podawanie wody dzieciom, jest nierozwijanie preferencji do smaku słodkiego, z którą się urodziły, co wpływana minimalizowanie obecności cukrów prostych w ich diecie zarówno teraz, jak i w przyszłości. Zbyt duże spożycie cukrów prostych przez dzieci wiąże się z ryzykiem wystąpienia otyłości, próchnicy czy chorób układu sercowo-naczyniowego2. W przypadku spożywania napojów słodzonych to właśnie im przypisuje się odpowiedzialność za nadmierny przyrost masy ciała3. Cukry dostarczane w tej postaci nie powodują znaczącego uczucia sytości w porównaniu do pokarmów stałych, dlatego przyjmowanie słodzonych napojów czy soków może wpływać na dodatni bilans energetyczny, a w konsekwencji na nadmiar masy ciała3.

Analiza piśmiennictwa mówi jasno – nadmierna ilość cukru w diecie szkodzi. Dzieci, które od 2. roku życia otrzymywały regularnie soki, charakteryzowały się o 30% zwiększonym ryzykiem rozwoju nadwagi w wieku 4 lat3. W przypadku starszych dzieci, te, które codziennie spożywały 1 porcję napojów słodzonych w ciągu dnia przez rok, miały o połowę większe ryzyko rozwoju nadwagi lub otyłości w porównaniu do rówieśników, którzy spożywali takie produkty w niewielkich ilościach.

 

Zdrowe nawodnienie mamy i maluszka

buttonybutton_2.png

Przypisy Rozwiń
  • 1. a. b. c. d. e. f. g. h. i. Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.
  • 2. Dziechciarz P., Horvath A., Socha P., Gajewska D., Rachtan-Janicka J., Mzur A., Kułaga Z. Cukry w żywieniudzieci i młodzieży – stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. 2019, T. 16, s. 561-570.
  • 3. a. b. c. Cyt. za Dziechciarz P., Horvath A., Socha P., Gajewska D., Rachtan-Janicka J., Mzur A., Kułaga Z. Cukry w żywieniu dzieci i młodzieży – stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i ŻywieniaDzieci. 2019, T. 16, s. 561-570.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.