O 1000 dni

Powrót

Znaczenie witaminy D w 1000 pierwszych dni

Ten artykuł dostarczy Ci informacji na temat:

  1. Dlaczego witamina D jest ważna
  2. Jakie są źródła i i zalecenia suplemetacji witaminy D
  3. Czym może grozić niedobór witaminy D w diecie

 

Znaczenie witaminy D

Zapotrzebowanie na witaminę D po pierwszym roku życia jest sześciokrotnie wyższe niż u osób dorosłych w przeliczeniu na kilogram masy ciała. 1 To niezmiernie ważne by nie dopuścić do jej niedoborów, ponieważ jest to witamina, która we współpracy z wapniem wpływa na rozwój układu kostnego. 2  Jest ona zatem niezbędna do tego by dziecko mogło pewnie stawiać pierwsze kroki. Dodatkowo deficyt witaminy D jest coraz częściej postrzegany jako czynnik ryzyka wielu chorób m.in. cukrzycy czy infekcji. 3  Warto więc zadbać o właściwą ilość witaminy D w 1000 pierwszych dni życia.

Słoneczna witamina

Witamina D nie bez powodu została nazwana witaminą słoneczną, gdyż jest wytwarzana w skórze  pod wpływem promieniowania UV. 2 W praktyce musi być jednak spełnionych jednocześnie kilka warunków, co w praktyce sprawia, że skuteczna synteza w skórze pokrywająca zapotrzebowanie na tę witaminę często nie jest możliwa. Podaż witaminy D z diety małego dziecka również jest z reguły niewystarczająca, przykładowo mleko matki nie jest dobrym źródłem tej witaminy, zawiera jej śladowe ilości. 4. Dlatego zachodzi konieczność uzupełniania potrzebnej dawki w postaci produktów spożywczych wzbogacanych (np. mleka modyfikowanego typu Junior) i/lub suplementacji – po konsultacji z lekarzem pediatrą lub lekarzem rodzinnym. 5 Z najnowszego badania wynika, że aż 94% dzieci w wieku 1-3 nie dostarcza odpowiedniej ilości witaminy D z dietą, 6 warto więc działać jak najszybciej.

Dawkowanie witaminy D3 dla dzieci

Małe dzieci powyżej 1. roku życia i młodzież potrzebują suplementacji w dawce 600 - 1000 IU na dobę (w zależności od masy ciała) 7 od września do kwietnia lub cały rok, jeśli w okresie letnim nie można zagwarantować odpowiedniej syntezy witaminy D przez skórę. 7 Potrzebujemy więc jej nawet latem np. w dni pochmurne, gdy starannie ubrani, chroniąc się przed chłodem uniemożliwiamy syntezę witaminy D w naszej skórze. Dodatkowe jej źródła są niezbędne też wtedy, gdy nie wychodzimy na zewnątrz między godziną 10:00 a 15:00 lub używamy kremów z filtrem. 8 

Niedobór witaminy D3 u dzieci

Witamina D ma bardzo ważne zadanie w organizmie, zwłaszcza rozwijającym się. Jest nim wspomaganie mineralizacji kości i zębów. 9 Badacze zwracają również uwagę, iż niedobór witaminy D może mieć związek z rozwojem niektórych nowotworów, chorób serca oraz chorób o podłożu autoimmunologicznym, m.in. cukrzycy i reumatoidalnego zapalenia stawów. 10 Szczególnie narażoną na niedobory witaminy D grupą są dzieci w wieku 13-36 miesięcy. Dzieje się tak, ponieważ ich dieta z każdym miesiącem jest coraz bardziej uboga w produkty wzbogacane w tę witaminę  (mleka modyfikowane i kaszki) 11, niestety mniej niż 30% małych dzieci  otrzymuje suplementy tej witaminy zgodnie z zaleceniami. 12 Deficyt witaminy D jest powszechny w Polsce i całej Europie Środkowej 13, dlatego regularna podaż witaminy D jest szczególnie ważna, zwłaszcza po pierwszych urodzinach dziecka. 

Edukacja przez zabawę

Naukę ważnych dla zdrowia zaleceń ekspertów warto łączyć z zabawą, dlatego na koniec zapraszamy do obejrzenia teledysku „Alfabet witaminkowy”, którego główną bohaterką jest witamina D. Słowa piosenki, wykonywanej przez zespół Oreganki, zostały napisane przez panią dietetyk Joannę Neuhoff-Murawską, na co dzień współpracującą z Instytutem „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”.  

 

Skorzystaj z kalkulatora i sprawdź, ile wapnia jest w Twojej diecie!

buttonybutton_3.png

 

Przypisy Rozwiń
  • 1. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja IŻŻ, Warszawa 2017
  • 2. a. b. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja IŻŻ, Warszawa 2017
  • 3. Płudowski P. i wsp., Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy Medyczne/Pediatria, 2013, T.10, str. 573-578
  • 4.  Poradnik żywienia niemowląt, Medycyna Praktyczna, Kraków 2014
  • 5. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 6. Weker H., Socha P. i wsp., Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia, Instytut Matki i Dziecka, 2016
  • 7. a. b. Płudowski P. i wsp., Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy Medyczne/Pediatria, 2013, T.10, str. 573-578
  • 8. Wacker M, Holick MF. Sunlight and Vitamin D: A global perspective for health. Dermato-endocrinology. 2013;5(1):51-108.
  • 9. Braegger C., i wsp., Vitamin D in the healthy European paediatric population. Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, 2013, 56.6, 692-701.
  • 10.  Płudowski P., i wsp. Witamina D Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz w grupach ryzyka deficytów–wytyczne dla Europy Śr STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA 2013   T. 10   573-578
  • 11. Raport z badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia” – badanie ogólnopolskie 2016 rok, Weker H., Socha P., wsp., Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.
  • 12. Akkermans i inni, Iron and Vitamin D Deficiency in Healthy Young Children in Western Europe Despite Current Nutritional Recommendations, J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2016 Apr;62(4):635-42
  • 13. Płudowski P., i wsp. Witamina D Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz w grupach ryzyka deficytów–wytyczne dla Europy Śr STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA 2013   T. 10   573-578

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.