Powrót

Dieta w ciąży – jaka jest kaloryczność diety dla przyszłej mamy?

Przyszła mama powinna szczególnie zadbać o swoją dietę i dobre nawyki żywieniowe. Odpowiednio zbilansowana dieta wpływa na właściwy rozwój dziecka, przebieg ciąży oraz zdrowie matki. Zapewni też prawidłowe przyrosty masy ciała.

Ile należy jeść w ciąży?

Zapotrzebowanie energetyczne ustala się indywidualnie. Zależy ono m.in. od masy ciała kobiety przed ciążą, wieku, aktywności fizycznej. W zależności od stopnia zawansowania ciąży wzrasta zapotrzebowanie na tzw. kalorie, czyli energię.

W I trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne nie zmienia się. Powinnaś zdrowo się żywić i dostarczać tyle kilokalorii, ile w okresie przed ciążą. Zapotrzebowanie na energię wzrasta dopiero w II i III trymestrze ciąży, odpowiednio o 360 kcal/dzień i 475 kcal/dzień.

Co to oznacza dla Ciebie?

Kiedy Twoja masa ciała przed ciążą wynosiła przykładowo 55 kg i prowadzisz siedzący tryb życia, powinnaś spożywać:

  • w I trymestrze ciąży: 1800 kcal/dzień
  • w II trymestrze ciąży: 1800 kcal + 360 kcal = 2160 kcal/dzień
  • w III trymestrze ciąży: 1800 kcal + 475 kcal = 2275 kcal/dzień

Przykładowe posiłki, które możesz włączyć do swojego ciążowego menu:

posiłki o wartości ok. 360 kcal

  • koktajl truskawkowy (300 ml mleka/kefiru/jogurtu, 150 g truskawek świeżych lub mrożonych, 10 g żurawiny, 10 g migdałów, 5 g zarodków pszennych)
  • tortilla z kurczakiem (60 g pszennej tortilli (1 szt.), 70 g piersi z kurczaka, 50 g pomidora, 50 g czerwonej papryki, 50 g zielonego ogórka, 20 g zielonej sałaty, 50 g jogurtu naturalnego, 5 ml oliwy z oliwek, czosnek, świeże zioła, pieprz)

posiłki o wartości ok. 475 kcal

  • kanapki z awokado (1 średnie dojrzałe awokado, 100 g chudego sera twarogowego, 2 łyżki jogurtu naturalnego, 2 łyżki obranych posiekanych migdałów, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, 3 kromki pełnoziarnistego pieczywa, przyprawy: sól morska, pieprz, mielona słodka papryka)
  • sałatka orzechowo-jabłkowa (2 kromki razowego pieczywa, 0,5 łyżki masła, czubata łyżka rzeżuchy, 1,5 jabłka, 1 kiwi, 2 łyżki/20 g orzechów włoskich, 1 łyżka miodu)

Czy muszę liczyć kaloryczność diety w ciąży?

Absolutnie nie! Dobrze mieć świadomość, że wzrasta zapotrzebowanie na energię, ale nie należy tego stale kontrować. Zasady codziennej diety opieraj na zaleceniach zawartych w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Spożywając 5-6 zbilansowanych posiłków w ciągu dnia, z pewnością dostarczysz niezbędnych składników odżywczych. Prawidłowe przyrosty ciała, czyli około 0,5 kg na tydzień od II trymestru ciąży, świadczą o tym, że spożywasz odpowiednią liczbę kilokalorii. W II i III trymestrze ciąży możesz pozwolić sobie na dodatkową porcję owoców do śniadania, kaszy do obiadu czy zdrową przekąskę w ciągu dnia.

Ale uwaga!

Wzrost zapotrzebowania na energię nie oznacza, że możesz bezkarnie jeść słodycze i inne wysokokaloryczne przekąski. Zrezygnuj z tego typu jedzenia i sięgnij po zdrowe alternatywy, czyli świeże owoce i warzywa oraz bakalie.

Należy też pamiętać, że w czasie ciąży wzrasta nie tylko zapotrzebowanie na energię, ale również na poszczególne składniki odżywcze – białko, nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), witaminy, składniki mineralne. W czasie posiłków warto wziąć sobie do serca powiedzenie: „Jedz dla dwojga, nie za dwoje”.

Autor: mgr inż. Marta Wójtowicz - edukatorka żywieniowa programu "Zdrowo Jemy Zdrowo Rośniemy"

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.