Powrót

Jakie są korzyści z picia wody dla mamy i niemowlaka

 

Ten artykuł omawia korzyści z picia wody i zalety wody, oraz to, jak wpływa na organizm matki i dziecka

Woda jest składnikiem niezbędnym do życia, dlatego tak bardzo potrzebuje jej zarówno mama jak i dziecko. Pełni istotne funkcje w naszym organizmie, a zapotrzebowanie na nią zmienia się w zależności od etapu życia. Wniosek jest zatem prosty: Mamo, Maluchu: pij wodę!

Właściwości wody

Woda stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek w naszym organizmie. Ciało noworodka w 75% składa się z wody, a jej zawartość wraz z wiekiem zmniejsza się – w organizmie dorosłego człowieka stanowi 65% masy ciała1. Woda zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu2:

  • dostarcza cennych składników mineralnych, takich jak potas, magnez, sód;
  • pełni również funkcję uniwersalnego rozpuszczalnika, tworząc wewnątrz organizmu środowisko, w którym mogą zachodzić niezbędne do życia reakcje chemiczne;
  • uczestniczy w transporcie składników odżywczych oraz pomaga w usuwaniu toksyn i innych szkodliwych substancji z organizmu;
  • pobudza również metabolizm i wpływa pozytywnie na pracę wątroby oraz jelit.

Ważną funkcją jest jej udział w regulacji temperatury ciała3. Dlatego mama powinna szczególnie dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, a u swojej pociechy od najmłodszych lat wyrabiać nawyk picia wody4.

Z jakiego powodu warto pić wodę w ciąży?

Zdrowe nawodnienie jest nieodłącznym elementem w przypadku komponowania diety kobiet w ciąży. Podczas ciąży w organizmie kobiety zachodzi wiele zmian fizjologicznych. Zwiększa się objętość krążącej krwi, rozwijają się tkanki płodowe, zwiększa się masa narządów. W związku z tym zwiększa się również zapotrzebowanie na wodę5.

Już od początku ciąży woda pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu zapłodnionej komórki jajowej. Płyn owodniowy w ok. 99% składa się właśnie z wody, a jego objętość w czasie trwania ciąży wzrasta5. Ponadto woda przenika przez łożysko z układu krążenia matki do płodu, któremu jest niezbędna do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. Właściwe nawodnienie w ciąży pomoże także w walce z dolegliwościami pojawiającymi się w I trymestrze, takimi jak: nudności, wymioty, zaparcia czy suchość skóry5.

Dlaczego warto pić wodę w czasie laktacji?

Prawidłowe nawodnienie organizmu stanowi podstawę do produkcji odpowiedniej ilości mleka przez kobiety chcące karmić piersią6. Woda jest głównym składnikiem mleka matki, to rozpuszczalnik wszystkich składników pokarmu, woda zaspokaja też pragnienie i nawadnia organizm dziecka7. Mimo że ilość wypitej wody nie przekłada się bezpośrednio na produkcję mleka to odwodnienie matki może mieć istotny wpływ na rozwój i przebieg laktacji6. Dlatego mamie karmiącej zaleca się wypijanie odpowiedniej ilości płynów (2,7 l dziennie2) – głównie niskozmineralizowanej wody mineralnej lub wód źródlanych7.

Pij wodę już od niemowlaka

W pierwszym półroczu życia dziecka, jeśli maluch jest zdrowy i karmiony wyłącznie piersią, nie ma potrzeby podawania mu do picia żadnych dodatkowych płynów8. Po 6. miesiącu życia należy poić dziecko tylko wodą, która jest najlepszym (zaraz po mleku mamy) płynem gaszącym pragnienie7. Niemowlęta potrzebują ok. 800 ml płynów na dobę w II półroczu, a ich zapotrzebowanie w przeliczeniu na kilogram masy ciała jest 4 razy większe niż u dorosłych4! Dodatkowo ich dzienna utrata wody z organizmu może stanowić nawet 15% ich masy ciała2 dlatego tak ważne jest zapobieganie odwodnieniu u niemowląt i małych dzieci. Woda dla niemowląt musi mieć odpowiedni skład mineralny oraz naturalną czystość chemiczną i mikrobiologiczną, najlepsza będzie niskozmineralizowana, niegazowana, butelkowana woda najwyższej jakości4. Przyzwyczajanie już w 1. r.ż. do picia wody ma wielkie znaczenie dla zdrowia w przyszłości: jest ważnym elementem w profilaktyce otyłości9.

Picie wody: efekty

Woda wpływa na cały nasz organizm! Zbyt małe spożycie wody może objawiać się poczuciem zmęczenia, brakiem koncentracji i uwagi, sennością, a nawet może doprowadzić do pogorszonej pracy narządów wewnętrznych2! Nawet niewielki niedostatek wody może negatywnie wpływać na samopoczucie, zapamiętywanie, powoduje że dziecko szybciej się męczy10 11. Długofalowo spożywanie zbyt małej ilości płynów może skutkować chorobami układu moczowego, w tym pojawieniem się kamieni nerkowych12. Z dużej utraty wody z organizmu wynikają poważne problemy: z wydolnością intelektualną i fizyczną, regulacją temperatury ciała i działaniem układu sercowo-naczyniowego13. Dlatego tak ważne jest by dbać o właściwy stan nawodnienia, zwłaszcza w wyjątkowym czasie 1000 pierwszych dni życia, już od poczęcia.

 

Zdrowe nawodnienie mamy i maluszka

buttonybutton_2.png

https://1000dni.pl/sites/default/files/inline/images/aa5184d1ac64884-button-kalkulator-wody.png

Przypisy Rozwiń
  • 1. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń dotyczących spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzież, Standardy Medyczne/Interna, 2010, T. 1, 7–15
  • 2. a. b. c. d. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  • 3. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 4. a. b. c. Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.
  • 5. a. b. c. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 6. a. b. Borszewska-Kormacka M. i wsp., Stanowisko grupy ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, Stand Med Pediatr, 2013, 10 265-279
  • 7. a. b. c. Poradnik karmienia piersią według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
  • 8. Poradnik żywienia niemowląt, Medycyna Praktyczna, Kraków 2014
  • 9. AAP Committee on Nutrition. Pediatric Nutrition Handbook, 6th Edition. 2013
  • 10. Perry CS I wsp., Hydration Status Moderates the Effects of Drinking Water on Children's Cognitive Performance Appetite 95, 520-527. 2015 Aug 10
  • 11. Khana N. A., Rainea L. B., Drollettea E. S. i wsp.: The Relationship between Total Water Intake and Cognitive Control among Prepubertal Children. Ann Nutr Metab 2015;66(suppl 3):38–41.
  • 12. Evan A., Physiopathology and etiology of stone formation in the kidney and the urinary tract., Pediatric Nephrology 25.5 (2010): 831-841.
  • 13. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water, EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies, EFSA Journal 2010; 8(3):1459

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.