Jak czytać informacje na produktach żywnościowych Skip to main content

Produkt „bez dodatku cukru”, czyli jak czytać informacje o szczególnych właściwościach produktu?

Produkt „bez dodatku cukru”, czyli jak czytać informacje o szczególnych właściwościach produktu?

Każdy komunikat na etykiecie, również pod postacią grafiki, który stwierdza lub sugeruje, że żywność ma szczególne właściwości, nazywany jest fachowo oświadczeniem żywieniowym lub zdrowotnym.

O oświadczeniu żywieniowym mówimy wtedy, gdy komunikat informuje o właściwościach związanych z obecnością, zwiększoną lub zmniejszoną zawartością składników odżywczych. Przykładem takich informacji są hasła „bez dodatku cukrów”, „zawiera błonnik”, „zawiera 8 witamin”, „o obniżonej zawartości soli” czy „produkt light”. Aby stosować takie oświadczenia, producent musi spełnić odpowiednie warunki. Zawartość witamin i składników mineralnych w takim produkcie ma wynosić co najmniej 15% zalecanego dziennego spożycia w 100 ml albo 100 g, a w przypadku produktów jednoporcjowych – w jednej porcji.

Z kolei oświadczenia zdrowotne idą o krok dalej – nie tylko informują nas o zawartości składnika w produkcie, ale też o korzyściach zdrowotnych, jakie z tego wynikają, np. „zawiera wapń wspierający rozwój kości” czy „zawiera żelazo dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego”.

Prawo nakazuje, aby każde stosowane oświadczenie zdrowotne było zaopiniowane przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Co ważne, adekwatność oświadczenia należy potwierdzić badaniami na grupie osób, w odniesieniu do której będzie stosowana.

Tak więc komunikaty stosowane na opakowaniach żywności dla niemowląt muszą być potwierdzone odpowiednimi badaniami na tej grupie wiekowej, a oświadczenia o wpływie składnika na rozwój płodu – badaniami przeprowadzonymi w grupie kobiet ciężarnych.

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.