O 1000 dni

Powrót

Co podawać dziecku do picia?

Przy wprowadzaniu do menu malucha pokarmów innych niż mleko, pojawia się potrzeba dodatkowego podawania płynów. W porównaniu z dorosłym zapotrzebowanie na wodę u niemowląt, w przeliczeniu na kg masy ciała jest czterokrotnie wyższe 1! Najlepszym płynem, który gasi pragnienie malucha, jest woda. 

Woda uzupełnia zapotrzebowanie na płyny, nie zawiera dodatkowej energii i ma neutralny smak. Wczesne doświadczenia żywieniowe mogą wpływać na preferencje żywieniowe 2 dlatego jeśli od początku przyzwyczaisz dziecko do picia wody istnieje duża szansa, że zawsze chętnie będzie po nią sięgało. Przeczytaj także: Jak zachęcić dziecko do picia wody? oraz Woda – najlepszy napój od początku życia

Jaką wodę wybrać 2

Dla niemowląt najlepsza jest woda źródlana lub naturalna woda mineralna niskozmineralizowana, niskosodowa, niskosiarczanowa. Nie każda woda butelkowana jest odpowiednia dla niemowląt i małych dzieci, o rodzaju wody informuje etykieta (woda niskozmineralizowana –ogólna zawartość soli mineralnych <500 mg/1 litr). Szczególnie niebezpieczne, ze względu na ryzyko zanieczyszczenia azotanami i azotynami, może być stosowanie wody studziennej.

Instrukcja obsługi

Organizm dziecka w 1000 pierwszych dni jest bardzo wrażliwy, dlatego należy szczególnie dbać nie tylko o jakość i bezpieczeństwo żywności, ale także i wody. Wodę butelkowaną należy przechowywać w chłodnym i zaciemnionym miejscu, a po otwarciu zużyć w przeciągu 24 godzin 3. Warto też mieć na uwadze, że naturalne wody mineralne służą do picia, a nie do gotowania czyli nie powinny być wykorzystywane do przyrządzania posiłków 2.

Lepiej owoc niż sok

Do niedawna w okresie rozszerzania diety niemowląt dopuszczalne było wprowadzenie ok. 150 ml soku owocowego, najlepiej świeżo wyciskanego, przecierowego, zamiast porcji owoców 4. Według aktualnych rekomendacji soki owocowe nie dają dzieciom poniżej 1. roku życia żadnych korzyści żywieniowych i dlatego nie powinny być uwzględniane w diecie niemowląt 5. Owoce zawierają więcej składników odżywczych (m.in. błonnik), dłużej się je spożywa i na dłużej pozostawiają uczucie sytości, z kolei soki bardzo łatwo i szybko się wypija, często w nadmiernych ilościach, co może mieć negatywne skutki zdrowotne 4. Dlatego jeśli chcesz zaspokoić pragnienie dziecka, podawaj mu do picia czystą wodę, nie zastępuj jej sokami czy herbatkami3.

Rozszerzanie diety zgodnie z aktualnymi zaleceniami realnie przyczynia się do poprawy nawyków żywieniowych u dzieci starszych 6! Przyzwyczajanie dziecka w 1. r.ż. do picia wody zamiast soków ma znaczenie w profilaktyce otyłości 7, warto zatem kształtować ten nawyk już od początku.

 

Zdrowe nawodnienie mamy i maluszka

buttonybutton_2.png

https://1000dni.pl/sites/default/files/inline/images/aa5184d1ac64884-button-kalkulator-wody.png

 

Przypisy Rozwiń
  • 1. Poradnik żywienia niemowląt, Medycyna Praktyczna, Kraków 2014
  • 2. a. b. c. Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.
  • 3. a. b. Poradnik żywienia niemowląt, Medycyna Praktyczna, Kraków 2014
  • 4. a. b. Horvath A., Szajewska H., Burza w szklance soku – komentarz do wytycznych AAP, STANDARDY MEDYCZNE PEDIATRIA, 2017, T. 14, 754-755
  • 5. Heyman MB, Abrams SA, Section on gastroenterology, hepatology and nutrition, Committee on Nutrition. Fruit juice in infants, children and adolescents: current recommendations. Pediatrics 2017;139:e20170967.
  • 6.
  • 7. AAP Committee on Nutrition. Pediatric Nutrition Handbook, 6th Edition. 2013

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.