Powrót

Geny to nie wszystko

„Nosek po mamusi, dłonie taty i oczy po babci“ – często na wyścigi wskazujemy, co i po kim odziedziczyło nasze dziecko. Każdy z nas rodzi się z zestawem cech, które odziedziczyliśmy po rodzicach, i w które nie możemy ingerować.

W sprawach przyszłego sposobu odżywiania malucha, kondycji jego organizmu i preferencji smakowych – to nie geny odgrywają główną rolę. Najważniejszy jest sposób odżywiania przyszłej mamy, właściwa dieta w okresie karmienia piersią oraz pierwsze jadłospisy malucha.

Masz duży wpływ na to, czy Twoje dziecko będzie w przyszłości zdrowe i czy będzie się harmonijnie rozwijało. Dlatego już od poczęcia zadbaj o odpowiedni sposób odżywiania malucha oraz dostarczanie mu bodźców stymulujących do rozwoju.

Wykorzystaj szansę, by w ciągu 1000 pierwszych dni życia Twojego dziecka zaprogramować jego zdrowie na kolejne lata.

 

Co możesz zrobić?

  • Już w czasie ciąży zachodzi tzw. programowanie żywieniowe we wczesnym okresie życia. Prawidłowa dieta podczas ciąży, a następnie podczas laktacji oraz w pierwszych lat życia dziecka zapewnia nie tylko odpowiednie przyrosty masy ciała i optymalny stan odżywienia, ale również wpływa na odległe tzw. długofalowe efekty „programowania” zdrowotnego.
  • Mleko kobiece jest najlepszym pokarmem dla niemowlęcia przez pierwszych 6 miesięcy życia. Jego skład jest najlepiej dostosowany do zmieniających się wraz z wiekiem potrzeb malucha.
  • Pamiętaj, że żywienie niemowląt i małych dzieci powinno ściśle odpowiadać ich potrzebom, które istotnie różnią się od potrzeb dzieci starszych i osób dorosłych.
  • Zadbaj, by dieta dziecka dostarczała mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ze względu na tempo wzrastania oraz gwałtowne zmiany rozwojowe małe dzieci potrzebują więcej składników odżywczych (m.in. witamin i składników mineralnych) w przeliczeniu na kg masy ciała.
  • Zwróć szczególną uwagę na dobór produktów. Powinny one charakteryzować się najwyższą jakością. Wybieraj zawsze świeże, naturalne i mało przetworzone produkty. Zwracaj uwagę, czy nie zawierają substancji dodatkowych np. barwników i konserwantów, które są niewskazane w żywieniu niemowląt i małych dzieci.
  • Podczas przyrządzania dań unikaj dodatku soli i cukru.
  • Przyrządzając posiłek, stosuj odpowiednią obróbkę termiczną np. gotowanie, duszenie lub pieczenie .
  • Bardzo ważne jest dostosowanie wielkości porcji pożywienia. W ten sposób uszanujemy apetyt dziecka i unikniemy przekarmienia.
  • Pamiętaj, że przyzwyczajenia nabyte we wczesnym dzieciństwie są trwałe i bardzo trudno je zmienić.
  • Wykorzystaj ten wyjątkowy czas na kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dziecka, które mają największą szansę na przetrwanie przez całe życie. Żywiąc je zgodnie z zaleceniami, zapewnisz mu odpowiednią ilość wszystkich składników odżywczych.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.