Powrót

Mrożone warzywa i owoce

Świeże sezonowe warzywa i owoce są ważnym składnikiem zdrowej diety i powinny gościć na naszych stołach od późnej wiosny do jesieni. W okresie zimowym oraz wczesną wiosną, gdy dostępność świeżych warzyw i owoców jest ograniczona, eksperci zalecają mrożonki. 

Dla prawidłowego rozwoju i pracy organizmu należy spożywać owoce i warzywa przez cały rok.

Dlaczego mrożonki?

Jak podkreślają eksperci1, zamrażanie stanowi najlepszą metodę utrwalania owoców i warzyw. Pozwala bowiem na zachowanie cech smakowo-zapachowych oraz wartości odżywczej tych produktów. 
Mrożonki w znacznym stopniu zachowują cechy świeżych warzyw i owoców. Mają znacznie wyższą wartość odżywczą niż inne rodzaje przetworów. Są też bardzo wygodne w użyciu. Dostarczają znacznych ilości witamin, soli mineralnych i innych składników odżywczych. Stanowią więc doskonałe uzupełnienie diety w okresie ograniczonej podaży świeżych owoców i warzyw.
Prawidłowo przeprowadzony proces mrożenia powoduje stosunkowo małe straty składników odżywczych (witamina C – do 40%, witaminy z grupy B do 10-20%, karoten – 5-30%). Jeśli dodatkowo produkt jest prawidłowo przechowywany i i rozmrażany, jego wartość odżywcza jest porównywalna do świeżego produktu. Natomiast zimą i wiosną często go przewyższa. Do tego eksperci2 podkreślają, że straty składników podczas mrożenia (spowodowane głównie blanszowaniem), zbliżone są do strat w surowcach świeżych w obrocie towarowym od rolnika do konsumenta.

Na czym polega proces zamrażania?

W przypadku warzyw proces mrożenia zazwyczaj poprzedzony jest blanszowaniem. To rodzaj cieplnej obróbki, polegającej na zanurzeniu na kilkadziesiąt sekund we wrzątku lub parze wodnej. Blanszowanie powoduje inaktywację enzymów oraz zniszczenie części drobnoustrojów. Zapobiega pogorszeniu smaku i barwy oraz zmianom składu chemicznego w czasie przechowywania mrożonek. W procesie przygotowania mrożonek, głównie podczas blanszowania wodnego, z produktów usuwane są takie zanieczyszczenia, jak azotany (20-70%) i azotyny (0-60%)3.

Najpopularniejsze mrożonki

Najczęściej mrożone owoce to truskawki, śliwki, wiśnie, porzeczki i maliny. Z warzyw mamy do wyboru marchew, groszek zielony, fasolę szparagową, brukselkę, szpinak, kalafior, brokuły, buraki oraz ziemniaki. Obecnie do wyboru mamy nie tylko osobno pakowane warzywa, ale też mieszanki do przygotowywania zup i tak zwanych dań na patelnię. 

O czym warto pamiętać, używając mrożonek w kuchni?

Jakość i wartość odżywcza mrożonek zależy w znacznym stopniu od sposobu rozmrażania. Podstawową zasadą zarówno zamrażania, jak i rozmrażania jest szybkie przeprowadzenie całego procesu. Zamrożone owoce i warzywa najlepiej przygotowywać zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Zaleca się rozmrażanie poprzez bezpośrednią obróbkę termiczną ewentualnie rozmrażanie w lodówce. Rozmrażanie w temperaturze pokojowej sprzyja rozwojowi bakterii, nie jest więc dobrą metodą, zwłaszcza dla małych dzieci, których wrażliwy organizm jest bardzo podatny na wpły szkodliwych czynników zewnętrznych.

Dobrym rozwiązaniem jest też żywność dla niemowląt i małych dzieci, ze wskazaniem wieku na opakowaniu. Zgodnie z prawem unijnym produkty te poddawane są surowym kontrolom i muszą spełniać rygorystyczne normy, więc spokojnie można sięgać po tego typu warzywa i owoce przez cały rok.

[1] Świderski F.: „Towaroznawstwo żywności przetworzonej. Technologia i ocena jakości”, 2003.

[2] Zalewski S.: „Podstawy technologii gastronomicznej”, wyd. 4, 2009.

[3] Zalewski S.: „Podstawy technologii gastronomicznej”, wyd. 4, 2009.

 

Co wiesz o warzywach?

buttonybutton_2.png

Przypisy Rozwiń
  • 1.
  • 2. Zalewski S.: „Podstawy technologii gastronomicznej”, wyd. 4, 2009.
  • 3. Zalewski S.: „Podstawy technologii gastronomicznej”, wyd. 4, 2009.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.