O 1000 dni

Powrót

Potrzeby żywieniowe dziecka po 2. roku życia

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Na co zwracać uwagę w diecie dwulatka
  2. Dlaczego Twoje dziecko nagle przestaje interesować się jedzeniem
  3. Czy dziecko może samo decydować o tym co chce zjeść.

 

 

Dieta dwulatka ważne zadanie dla rodzica

Dieta dziecka dwuletniego nie różni się znacznie od diety rocznego dziecka. Karmienie piersią powinno trwać tak długo jak będzie to pożądane przez dziecko i matkę . Mleko matki nie traci swoich wartości odżywczych, jednak nie jest już wystarczające dla spełnienia wszystkich potrzeb: niezbędna jest zbilansowana dieta. Nadal powinna być urozmaicona, bogata w różnorodne składniki odżywcze i opierać się na nieprzetworzonych produktach dobrej jakości. Ważne by zwracać uwagę na ilość witaminy D, której małe dzieci potrzebują w przeliczeniu na kilogram masy ciała aż 6 razy więcej niż dorośli oraz wapnia, na który zapotrzebowanie w przeliczeniu na kilogram masy ciała jest 4 razy wyższe. 1 Zapotrzebowanie na żelazo u dzieci w wieku 1-3  jest także o wiele wyższe niż zapotrzebowanie na 1kg masy ciała osoby dorosłej, nadal trzeba szczególnie dbać o jego odpowiednie ilości w diecie, gdyż jest to kluczowy składnik dla rozwoju umiejętności poznawczych. 2 Jadłospis dwulatka powinien być urozmaicony i dobrze zbilansowany by pomagać w nauce chodzenia, rozwijać nowe umiejętności i wspierać odporność.

Różnica między żywieniem dwulatka a młodszego dziecka polega przede wszystkim na konsystencji w organizowaniu posiłków i ich ilości. Dziecko dwuletnie bardzo dobrze radzi sobie z produktami w postaci stałej. 3 Jadłospis dla dwulatka może więc zawierać żywność o rozmaitej fakturze i strukturze. Pierwsze kilka lat życia to okres największego ryzyka zachłyśnięcia się pokarmem, ze względu na niekompletne jeszcze uzębienie, niepełną umiejętność żucia - dzieci potrafią odgryźć kawałek pokarmu siekaczami, ale funkcja skutecznego miażdżenia i żucia dojrzewa nawet dłużej niż do 4 r. ż. 4 Aby zminimalizować ryzyko zachłyśnięcia, produkty takie jak orzechy czy winogrona można z początku rozdrabniać na mniejsze kawałki. 

 

Szanuj apetyt dziecka! 

Kolejną ważną rzeczą jest to, że dzieci młodsze w drugim roku życia niekiedy wymagają większej liczby mniejszych objętościowo posiłków. 5 Junior może częściej odmawiać zjedzenia posiłku do końca. Nie należy zmuszać dziecka do jedzenia, gdyż kształtuje to nieprawidłowe nawyki żywieniowe. 5 Karmienie dziecka powinno opierać się o zasadę którą warto zapamiętać: rodzice decydują, co dziecko zje, natomiast dziecko decyduje – ile zje. 3  

 

Wspólne gotowanie

Można łatwo zauważyć, że dwulatek jest teraz bardziej samodzielny i ciekawy świata. To doskonała okazja do rozpoczęcia wspólnego przyrządzania posiłków. Przygotowane z rodzicami posiłki będą przez malucha chętniej zjadane i zaspokoją jego potrzebę samodzielności. Z chwilą, gdy dzieci osiągną już odpowiedni poziom rozwoju, rodzice powinni włączać je we wspólne przygotowywanie posiłków i robienie zakupów. Te aktywności to dobra okazja do stopniowego wprowadzania koncepcji „wiem co jem”!

 

Daj wybór

Dwulatek bardzo często odmawia jedzenia produktów, które kiedyś lubił. Wynika to z potrzeby zaznaczenia swojej odrębności. Warto pozwalać dziecku decydować, co chce jeść, proponując mu do wyboru dwa pełnowartościowe dania. W 2. r.ż. u dzieci często rozwija się niechęć do poznawania nowych pokarmów, może ona wystąpić pomimo prawidłowego rozszerzania diety we wcześniejszych etapach rozwoju. 6  Sposób na odrzucanie produktów, które dotychczas były przez nie akceptowane jak i sposób na niechęć do nowości jest taki sam: wielokrotna ekspozycja na nowy/nieakceptowany produkt! 6 Polecamy sprawdzić, co robić, gdy dziecko odmawia wielu produktów.

Postaw na samodzielność

Ważną rzeczą jest włączanie dziecka do wspólnych, rodzinnych posiłków. Będzie zadowolone, że może jeść samodzielnie, tak jak to robią dorośli. To także czas, aby koniecznie zrezygnować z podawania płynów w butelce ze smoczkiem. 5 Dziecko, które pije z otwartego kubka  ćwiczy jednocześnie aparat mowy.

Jadłospis dla dwulatka

W ułożeniu jadłospisu  dziecka pomogą  również informacje w artykule Rozszerzanie diety w 1. roku życia dziecka. Zdrowy jadłospis dla dzieci powinien być oparty o modelowy talerzyk żywieniowy. Dbaj, by Twoje dziecko miało urozmaicony jadłospis każdego dnia.

 

Skorzystaj z kalkulatora i sprawdź, ile witaminy D, wapnia i jodu jest w diecie Twojego dziecka. 

buttonybutton_3.png

 

Przypisy Rozwiń
  • 1.  Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja IŻŻ, Warszawa 2017
  • 2.  Jauregi-Lobera I., Iron deficiency and cognitive functions, Neuropsychatr Dis Treat. 2014, 10, 2087-2095
  • 3. a. b.  Szajewska H. i wsp., Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia PTGHiŻD. Pediatria, 2014, 11.3 321-338.
  • 4.  Szajewska H., Horvath A., Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2017
  • 5. a. b. c.  Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 6. a. b.  Mika M., Matuszczyk P., Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u niemowląt i małych dzieci, Standardy Medyczne Pediatria, 2017, T. 14, 733-738

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.