O 1000 dni

Powrót

Żelazo – dlaczego w ciąży jest tak ważne

Zapotrzebowanie na żelazo w okresie ciąży wzrasta o połowę i wynosi 27 mg1 dziennie. 
Ten ważny składnik mineralny jest niezbędny do produkcji czerwonych krwinek, a szczególnie hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek organizmu. Żelazo bierze również udział w reakcjach odpornościowych, wspomagając rozwój systemu immunologicznego płodu.
Należy zatem pamiętać, by jeść więcej produktów, które są bogatym źródłem żelaza. Zwracaj uwagę, by roślinne źródła żelaza łączyć z produktami bogatymi w witaminę C – bowiem zwiększa ona przyswajalność żelaza2. Listę produktów będących doskonałym źródłem żelaza w diecie znajdziesz w artykule: Pamiętaj o żelazie i witaminie C.

Konsekwencje niedoboru żelaza w ciąży
Przy niedostatecznej podaży żelaza może dochodzić do zaburzeń rozwoju płodu3. Niedobór żelaza w trakcie ciąży może powodować bardzo poważne konsekwencje, takie jak niedokrwistość, ograniczenie wzrastania płodu, zaburzenia odporności, obniżenie koncentracji i sprawności fizycznej, upośledzenie pamięci4. Może też skutkować przedwczesnym porodem.

Suplementacja
Sama dieta może nie wystarczyć, by pokryć zwiększone dzienne zapotrzebowanie na żelazo, które dla kobiet w ciąży wynosi aż 27 mg5. Szczególnie w drugiej połowie ciąży, gdy dziecko rośnie intensywnie – lekarz może zalecić suplementację.
Suplementacja powinna odbywać się pod nadzorem lekarza, by uniknąć ryzyka przedawkowania. Przyjmowaniu żelaza często towarzyszą bóle brzucha i zaparcia, które można częściowo złagodzić, przyjmując suplement po posiłku – nie na pusty żołądek6. Nie należy go popijać napojami wysokosłodzonymi ani zażywać po posiłkach bogatych w fosforany, takich jak potrawy z ryb.
Więcej informacji na temat żelaza w diecie przyszłej mamy oraz inne cenne wskazówki dotyczące prawidłowego żywienia w czasie ciąży znajdziesz w naszym „Poradniku żywienia dla kobiet w ciąży” przygotowanym we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka, do pobrania tutaj.

Przypisy Rozwiń
  • 1. Jarosz M., „Normy żywienia dla populacji polskiej. Nowelizacja”. Instytut Żywności i Żywienia 2017.
  • 2. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 3. Wendolowicz, A., Stefanska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 4. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 5. Jarosz M., „Normy żywienia dla populacji polskiej. Nowelizacja”. Instytut Żywności i Żywienia 2017.
  • 6. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również