Powrót

Jakie ryby są najlepsze w diecie przyszłej mamy?

Ryby są ważnym składnikiem zdrowej diety w okresie ciąży. Przykładowo, spożycie 150-200 g ryb morskich dostarcza 2 g kwasów omega-3. Ze szczególną uwagą trzeba jednak dobierać odpowiednie gatunki ryb. 

Zalety ryb w diecie trudno przecenieć. Dostarczają pełnowartościowego białka, fosforu, potasu i magnezu. Tłuste ryby morskie są szczególnie cennym źródłem kwasów omega-3, które są niezbędne do rozwoju siatkówki oka oraz mózgu dziecka. Ryby morskie są też naturalnym źródłem jodu w pożywieniu, a także witamin: D, A oraz witamin z grupy B.
Jednak ze względu na ryzyko zanieczyszczeń ryb morskich metylortęcią oraz dioksynami, będąc w ciąży, należy z uwagą dobierać odpowiednie gatunki ryb.

Jakich ryb unikać w ciąży?

Najwięcej groźnych substancji absorbują ryby drapieżne i długo żyjące. Dlatego też Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w 2004 r. wydał zalecenie, by kobiety ciężarne oraz planujące ciążę nie spożywały gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych rtęcią, takich jak: marlin, miecznik, rekin, tuńczyk.
Z ryb często spożywanych w Polsce najwięcej rtęci absorbują ryba maślana i węgorz, a z ryb słodkowodnych – płoć oraz okoń.
W czasie ciąży należy unikać surowych ryb i owoców morza (tatar z łososia, sushi, ostrygi), które mogą być źródłem groźnych bakterii chorobotwórczych i pasożytów.

Jakie ryby spożywać w ciąży?

Najlepsze są ryby morskie poławiane w swoim naturalnym środowisku, w akwenach takich jak Pacyfik, Ocean Atlantycki, Morze Północne. Warto wybierać gatunki krótko żyjące i niedrapieżne. A jeśli ma się taką możliwość – kupować ryby pochodzące od certyfikowanych dostawców. Badają oni poławiane ryby pod względem zanieczyszczeń i często przetwarzają je jeszcze na morzu, co pozwala na zachowanie większej ilości składników odżywczych.
Z ryb często spożywanych w Polsce najmniej szkodliwych substancji kumulują: śledź, mintaj, łosoś (głównie norweski).

Jak często jeść ryby?

W ciąży zaleca się spożywanie ryb co najmniej 2 razy w tygodniu, przy czym z uwagi na ryzyko występowania zanieczyszczeń spożywanie ryb morskich powinno być ograniczone do mniej więcej 100 g 1-2 razy w tygodniu. Poza rybami morskimi zaleca się, by w trakcie ciąży spożywać też ryby słodkowodne, takie jak pstrąg czy karp.

Jak przyrządzać ryby?

Podczas zakupów wybieraj mniejsze okazy. Większe ryby są zazwyczaj starsze, mogą więc zawierać więcej szkodliwych substancji, które skumulowały się w trakcie ich życia. Wybieraj świeże, jędrne mięso o delikatnym zapachu.
Kupuj ryby świeże. Unikaj wędzonych i przetworzonych, np. w postaci paluszków rybnych.
Najlepszy sposób przygotowywania ryb to gotowanie na parze, duszenie i pieczenie w folii lub w naczyniu żaroodpornym. Zrezygnuj natomiast ze smażenia na głębokim tłuszczu.
Ryby są szczególnie istotnym składnikiem diety w trakcie ciąży z powodu zawartości kwasów tłuszczowych. Zapotrzebowanie organizmu na te składniki wzrasta, dlatego też podczas ciąży zaleca się dodatkową suplementację kwasu DHA. 

Więcej informacji na temat kwasów tłuszczowych i ich suplementacji znajdziesz w artykule: Kwasy omega-3 mogą zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu.

 

Skorzystaj z kalkulatora i sprawdź, ile witaminy D, wapnia i jodu jest w diecie Twojego dziecka. 

buttonybutton_3.png

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.