Powrót

Gdzie i po co szukać błonnika?

 

Włókno roślinne, czyli błonnik, to bardzo ważny składnik codziennej diety – zarówno małego dziecka, jak i dorosłego. Dlaczego jest on taki istotny i jakie ma znaczenie dla układu pokarmowego?

Błonnik pokarmowy zapobiega problemom trawiennym, dzięki czemu wspiera prawidłową pracę układu pokarmowego, szczególnie w pierwszych latach życia, kiedy dziecku często dokuczają zaparcia. Gdzie szukać tego składnika?

Błonnik – co to jest?

Błonnikiem nazywamy węglowodany złożone, które stanowią składnik ścian komórkowych roślin i nie ulegają trawieniu w przewodzie pokarmowym człowieka1. Chociaż nie jest on trawiony przez ludzkie enzymy, pełni ważne funkcje – pobudza wzrost mikroflory jelitowej, wpływa na perystaltykę jelit, ułatwia wypróżnianie, absorbuje różne toksyczne substancje i wzmaga ich wydalanie2. Jest więc niezbędnym składnikiem w jadłospisie małego dziecka.

Błonnik rozpuszczalny vs nierozpuszczalny - Rodzaje błonnika1

Wyróżniamy dwie postaci błonnika – nierozpuszczalną i rozpuszczalną, obydwie frakcje pełnią różne, ale równie ważne funkcje.

Błonnik nierozpuszczalny odpowiada za działanie miejscowe, w żołądku i jelitach. Ma zdolność wiązania wody, a co za tym idzie zwiększania objętość treści pokarmowej, czyli pozytywnie wpływa na uczucie sytości. Pobudza funkcję żucia przez co istotnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego. Dodatkowo mechanicznie drażni ścianki jelita, co zwiększa przyspiesza pasaż treści pokarmowej i poprawia perystaltykę jelit. Błonnik nierozpuszczalny wspomaga też proces oczyszczania organizmu poprzez usuwanie substancji szkodliwych, takich jak toksyny i metale ciężkie, co pozytywnie wpływa na jakość i bezpieczeństwo żywności a jest to aspekt szczególnie ważny la jeszcze wrażliwego i dojrzewającego organizmu malucha. Źródłem błonnika nierozpuszczalnego są np. produkty pełnoziarniste: kasze, pieczywo razowe, otręby.

Błonnik rozpuszczalny też pełni wiele istotnych funkcji. Tego typu włókna rozpuszczają się w wodzie i mają zdolność wytwarzania lepkich, podobnych do żelu substancji, które działają ochronnie na ściany przewodu pokarmowego. Rozpuszczalny błonnik pokarmowy spowalnia też procesy trawienia poprzez zwiększenie czasu przebywania pokarmu w żołądku, dając tym samym na dłużej uczucie sytości. Ponadto błonnik rozpuszczalny ulega fermentacji w jelicie grubym, dzięki czemu powstają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływające na komórki jelita oraz skład mikroflory. Błonnik rozpuszczalny znaleźć można m.in. w płatkach owsianych, suszonych owocach i roślinach strączkowych.

Gdzie go znaleźć, czyli o produktach bogatych w błonnik

Dziecko w wieku 1-3 lata powinno spożywać 10 do 14 g błonnika na dobę2. Aby zapewnić mu taką ilość tego składnika pokarmowego, dieta juniora powinna być bogata w3:

  • warzywa, szczególnie surowe, w tym zwłaszcza warzywa korzeniowe, jak seler, pietruszka, burak, marchew i "włókniste", jak brukselka, kapusta czy brokuły
  • surowe owoce ze skórką (np. jabłka i gruszki) oraz owoce suszone np. śliwki, figi, morele lub te z małymi pestkami (np. truskawki, maliny);
  • razowe pieczywo i inne pełnoziarniste produkty np. grube kasze;
  • rośliny strączkowe m.in. soczewica, ciecierzyca, biała fasola, groszek zielony;
  • orzechy i pestki (dyni, słonecznika).

Mimo to, jak pokazują badania, jadłospisy dzieci po 1. roku życia często są niedoborowe. 88% otrzymuje za mało warzyw z dietą, 75% za mało owoców a co drugie małe dziecko w Polsce spożywa za mało błonnika4!

Dieta bogata w błonnik ważna dla dzieci

Dziecko po 1. roku życia to jeszcze nie mały dorosły i nie powinno jeszcze otrzymywać pokarmów z rodzinnego stołu. Dieta starszych członków rodziny może nie zaspokoić jego szczególnych potrzeb żywieniowych, w tym zapotrzebowania na niektóre składniki pokarmowe. Jadłospis małego dziecka wciąż powinien być komponowany z myślą o jego rozwoju, w tym o rozwoju układu pokarmowego. Właśnie dlatego elementem codziennej diety powinien być błonnik pokarmowy.

Przypisy Rozwiń
  • 1. a. b. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  • 2. a. b. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 3. Kunachowicz H. i wsp., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa 2005
  • 4. Weker H., Socha P. i wsp., Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia, Instytut Matki i Dziecka, 2016

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.