Powrót

Jak zaspokoić zapotrzebowanie na wapń w trakcie ciąży?

 

Wapń jest istotnym elementem diety w okresie ciąży, jednym z najważniejszych składników kości, ważnym m.in. w profilaktyce osteoporozy. Odpowiednia ilość wapnia w codziennym pożywieniu przyszłej mamy zapewnia również prawidłową gęstość kostną u noworodka. 

Wapń odgrywa także ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, a  odpowiednia ilość tego składnika w diecie może zapobiegać występowaniu nadciśnienia ciążowego, stanu przedrzucawkowego oraz przedwczesnego porodu.

Jak dostarczać wapń w codziennej diecie?

Zapotrzebowanie na wapń powinno być zaspokajane w diecie. Suplementację tego składnika stosuje się tylko w uzasadnionych przypadkach – jeśli lekarz ją zaleci.
Najlepszym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory. Aby dostarczyć odpowiednią ilość wapnia dla Ciebie i Twojego dziecka, w trakcie ciąży powinnaś spożywać dziennie 3-4 szklanki chudego mleka lub wymiennie inne napoje mleczne (kefir, jogurt) oraz częściowo ser żółty. Chude mleko zalecane jest dlatego, iż tłuszcz mleczny i cholesterol sprzyjają rozwojowi miażdżycy tętnic. Z tych samych powodów nie zaleca się spożywania zbyt dużej ilości serów, które poza tłuszczem zawierają też duże ilości soli. 
Wapń jest obecny również w niektórych wodach mineralnych, zielonych warzywach, takich jak szpinak i brokuły, owocach i produktach zbożowych oraz migdałach.
Warto pamiętać, że wapń jest najlepiej przyswajalny w towarzystwie witaminy D, którą w ciąży należy suplementować. 
Zobacz również artykuł: Suplementacja witaminy D w ciąży.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń realizuje:

Skorzystaj z kalkulatora i sprawdź, ile wapnia jest w Twojej diecie! Wystarczy, że wybierzesz produkty, które spożywasz w ciągu jednego dnia.

buttonybutton_3.png

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!

Obowiązek informacyjny cookies:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zbieranie anonimowych danych statystycznych w celu usprawnienia działania witryny, a po uzyskaniu Twojej zgody, umożliwiają nam dokonywanie pomiarów i analiz korzystania z witryny (analityczne pliki cookie), dostosowywanie witryny do Twoich zainteresowań (personalizujące pliki cookie) oraz przedstawianie odpowiednich dla Ciebie informacji oraz reklam (pliki cookie do targetowania), w tym w ramach newslettera, powiadomień webpush, usługi retargetingu a także w celu oceny niektórych informacji o Tobie w ramach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych (w tym profilowanie).

Jeżeli chcesz zmodyfikować lub odwołać zgodę na zapisywanie plików cookies, możesz zrobić to w poniższej zakładce „Dostosuj ustawienia prywatności”, a także w ustawieniach przeglądarki.

W zakresie, w jakim pliki cookies będą zawierać Twoje dane osobowe, podstawą ich przetwarzania jest uzasadniony interes administratora danych (Fundacja Nutricia z siedzibą w Warszawie) - jakim jest potrzeba zapewnienia najwyższej jakości treści prezentowanych przez Fundacja Nutricia poprzez ich dostosowanie do preferencji użytkowników oraz marketing usług Fundacja Nutricia i jej partnerów Google LLC Heureka Huge Idea Sp. z o.o. Freshmail Sp. z o.o. Berry Fish Limited Poczta Polska TNT .

W każdej chwili możesz skontaktować się z nami - biuro@fundacjanutricia.pl lub dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatności i Cookies.